Sök:

Sökresultat:

5 Uppsatser om Smć detaljhandlare - Sida 1 av 1

Kampen mellan liten och stor : En jÀmförande studie i hur en enskild detaljhandlare kan differentiera sig mot en professionell kedja

Bakgrund:Den svenska detaljhandeln har de senaste tjugo Ären prÀglats av en strukturomvandling och andelen enskilda och oberoende detaljhandlare har stadigt minskat. Orsaken till detta har frÀmst varit de stora kedjornas expansion och tillvÀxt inom framförallt sÀllanköpshandeln. Syfte:Syftet med denna uppsats Àr dels att utveckla kunskap i hur de enskilda detaljhandlarna kan differentiera sig mot de stora professionella kedjorna och pÄ sÄ sÀtt kunna konkurrera mer rÀttvist mot kedjorna samt att ge rekommendationer till en enskild detaljhandlare. Metod:För att uppnÄ vÄrt syfte har vi genomfört en kvalitativ studie dÀr vi intervjuat en enskild detaljhandlare och en professionell kedja och sedan jÀmfört hur dessa arbetar med sitt sortiment och sin marknadsföring. Slutsats:För att den enskilda detaljhandlaren ska kunna differentiera sig mot en professionell kedja Àr en slutsats att den enskilda detaljhandlarens kunskap inom omrÄdet Àr av stor vikt.

Hur fungerar spÄrbarheten av livsmedel ute i verksamheten? : en studie om kontrollsystem för spÄrbarhet

Detta examensarbete har utförts i samverkan med Miljö- och stadsbyggnad, miljöenheten, Nacka kommun, med syfte att utifrÄn kvalitativa intervjuer undersöka hur spÄrbarheten av livsmedel fungerar ute i verksamheten. För att undersöka hur spÄrbarheten fungerar hos livsmedelsföretagare valdes sex stycken objekt ut; tvÄ tillverkare, tvÄ stora detaljhandlare samt tvÄ smÄ detaljhandlare. Anledningen till att just dessa objekt valdes ut var för att man skulle fÄ en överblick över hur spÄrbarheten fungerar inom samma bransch samt kunna jÀmföra olika branscher med varandra. Kunskapen om spÄrbarhet skiljer sig Ät branschmÀssigt, dÀr detaljhandlarna har en bÀttre förstÄelse för vad spÄrbarhet innebÀr. Inom samma bransch har de stora detaljhandlarna fler och bÀttre utformade kontrollsystem för spÄrbarhet Àn vad de smÄ detaljhandlarna har. Trots att kunskapen om spÄrbarhet skiljer sig mellan tillverkare samt stor och liten detaljhandel har alla nÄgon form av uppfattning om vad spÄrbarhet innebÀr i praktiken och för dem som livsmedelsföretagare. .

Sinnesmarknadsföring : Servicelandskapets konkurrensmedel inom modebranschen

Hur anvÀnder klÀdföretag sinnesmarknadsföring som konkurrens-medel i sitt servicelandskap? SyfteStudera mer ingÄende och skapa en förstÄelse för hur sinnesmark-nadsföring appliceras i servicelandskap hos detaljhandlare i mo-debranschen som ett konkurrensmedel samt hur de kan förmedla en konsumentupplevelse. MetodStudien bygger pÄ en kvalitativ metodik med deduktiv ansats samt ostrukturerade intervjuer och dolda observationer.SlutsatsSinnesmarknadsföring kan anvÀndas för att sÀrskilja sig gentemot konkurrenterna dÄ anvÀndningen av sinnena sker pÄ ett annorlunda och sÀrskiljande sÀtt. KlÀdbutikerna behöver ej aktivera alla sin-nena för att förmedla en upplevelse men att en anvÀndning av alla sinnena skapar en större konkurrensfördel. MÀnniskans fem sinnen synen, kÀnseln, hörseln, lukten och smaken kan anvÀndas och ak-tiveras pÄ fler olika sÀtt i ett servicelandskap för att förmedla nÄgot utöver produkterna..

Cultural Intelligence in the Sourcing Process

Syfte: VÄrt syfte Àr att analysera vilken inverkan kulturella skillnader har pÄ kontrollfaktorn som Àr en del utav transaktionskostnader i den operationella fasen av outsourcing processen. Empiri: Flash AB, en svensk detaljhandlare och Fuda Industrial Ltd, en kinesisk tillverkare, har blivit intervjuad för att ge oss ett kulturellt perspektiv angÄende deras relationshantering. Slutsatser: För att kunna hantera kulturella relationer mellan tvÄ skilda kulturer, som den svenska och kinesiska, mÄste bÄda ta hÀnsyn till varandras vÀrderingar, beteende och attityder. Kulturell intelligens Àr ett sÀtt att uppnÄ detta. Resultatet av en stark integrerad relation i den operationella fasen i en outsourcing process, har direkt pÄverkan pÄ transaktionskostnader.

SÄ kan David besegra Goliat ? En studie av fyra smÄ detaljhandlares marknadsföring

Syfte: Att undersöka vad framgĂ„ngsrika mikroföretag inom detaljhandeln faktiskt gör inom omrĂ„det marknadsföring för att hĂ„lla sig vitala och konkurrenskraftiga pĂ„ marknaden. Om möjligt Ă€ven ge vissa generella rekommendationer till smĂ„ fristĂ„ende detaljhandlare baserat pĂ„ vad vi hittar. Metod: Induktiv metod. Öppna kvalitativa intervjuer utfördes med företrĂ€dare för fyra framgĂ„ngsrika smĂ„ företag inom detaljhandeln. Teoretiska perspektiv: Relationsmarknadsföring, nischmarknadsföring, marknadsföring för smĂ„ och medelstora företag, marknadsföringsmixen (4P), strategisk positionering, socialfilosofi Empiri: Urval bestĂ„ende av fyra fristĂ„ende smĂ„ företag inom detaljhandeln.